پیش تفسیر
1 – استخراج عصاره محتوای سوره و پاراگراف (راه اول)
اول (چنانکه بارها و بارها دیده اید) عصاره محتوای سوره را استخراج میکنیم:
طرز استخراج عصاره محتوای سوره (یعنی «درس» سوره) مطابق ذیل است:
(جدول1)
تعداد کلمه
|
شرح
|
عنوان فرعی
|
عنوان اصلی
|
آیه
|
24
|
پیروزی آشکار - غفران گذشته و حال - هدایت - یاری
|
بشارت
|
پیامبر
|
3- 1
|
70
|
انزال آرامش - علم - حکمت - بهشت برای مومنان - تعذیب منافقان و مشرکان
|
نعما ت
|
خداوند
|
7- 4
|
5
|
تبیین رسالت آن حضرت
|
خطاب
|
پیامبر
|
8
|
8
|
تبیین رفتار صحیح آنها
|
مومنان
|
مردم
|
9
|
25
|
نتیجه بیعت با پیغمبر (و نیز شکستن بیعت)...
|
مومنان
|
مردم
|
10
|
57
|
عذر و بهانه - چرا با پیغمبر همراهی نکردند
|
ناهمراهان
|
مردم
|
13- 11
|
13
|
مُلک آسمانها و زمین- غفران و تعذیب - غفران و رحمت
|
صفات
|
خداوند
|
14
|
29
|
میخواهند در غنائم جنگی که نکرده اند شریک باشند - دستور خدا که پیغمبر جلو گیری کند
|
ناهمراهان
|
مردم
|
15
|
48
|
احکام مربوط به آنها - بزودی جنگی میشود اگر شرکت کردید ...
|
ناهمراهان
|
مردم
|
17- 16
|
26
|
رضایت خداوند از بیعت کنندگان زیر درخت - وعده پیروزی به آنها
|
مومنان
|
مردم
|
19- 18
|
30
|
غنیمت زیاد به مومنان - سرافراز کردن بیعت کنندگان
|
نعمات
|
خداوند
|
21- 20
|
12
|
وعده هزیمت کفار در جنگ
|
نعمات
|
خداوند
|
22
|
31
|
راجع به جنگ با کفار
|
قانون الهی
|
حکمت
|
23
|
19
|
اِعمال حفاظت راجع به مومنان
|
نعمات
|
خداوند
|
24
|
12
|
توصیف رفتاری
|
کافران
|
مردم
|
ق25
|
21
|
حکمت - رحمت - حفاظت از مومنان
|
صفات
|
خداوند
|
ق25
|
8
|
تهدید عذاب دردناک در صورت دست نکشیدن از اعمالشان
|
کافران
|
مردم
|
ق25
|
9
|
حمیّت جاهلیت
|
کافران
|
مردم
|
ق26
|
5
|
انزال آرامش در قلوب مومنان
|
نعمت
|
خداوند
|
ق26
|
5
|
علم مطلق
|
صفات
|
خداوند
|
ق26
|
28
|
خوابت درست است - به مکه داخل خواهی شد
|
بشارت
|
پیامبر
|
27
|
14
|
دین اسلام جهانگیر خواهد شد
|
بشارت
|
پیامبر
|
28
|
52
|
توصیف آنها - تجلیل از آنها
|
اصحاب پیغمبر
|
مردم
|
29
|
551
|
جمع
|
جدول درجها
درصد
|
شرح
|
عنوان فرعی
|
عنوان اصلی
|
شماره
|
7/49
|
توصیف و نکوهش آنها
|
کافران و ناهمراهان
|
مردم
|
1/ 4
|
8/31
|
آرامش دادن و کمک به مومنان
|
نعمات
|
خداوند
|
2/ 4
|
9/12
|
پیروزی آشکار و مهم
|
بشارت
|
پیامبر
|
3/ 4
|
6/5
|
راجع به جنگ با کفار
|
قوانین الهی
|
حکمت
|
4/ 4
|
البته دو جدول فوق اول و آخرِ جدول هاست، جدول های وسط را برای رعایت اختصار حذف کرده ایم، اما کسانی که حوصله دارند میتوانند موردِ سوره فجر را که در کتاب «آموزش تفسیر قرآن» (که به عنوان نمونه و الگو است) در سایت:
http://jamal-ganjei.com
با تمام جدول هایش ملاحظه فرمایند.
درس: توصيف و نکوهش کافران و ناهمراهان، و مژده پيروزي بزرگ.
برآیند درسِ فوق و متن پاراگراف درب خواهد بود، به شرح ذیل:
درب: مژده به پيامبر راجع به پيروزي بزرگ آشکار که الطاف و قدرت هاي خدايي اين پيروزي آشکار و مهم را ممکن نمود و اي مسلمانان! حفظ اين پيروزي بزرگ از مسير ايمان و عبادت و بيعت ، وپايبندي به آن حاصل مي شود.
2 - استخراج عصاره محتوای پاراگراف (راه دوم)
به علت کم حجم بودنِ پاراگراف، استخراجِ از راه دوم ضرورتی ندارد، زیرا در یک نظر بر خواننده مکشوف میشود.
3 - پیشگوئی های تحقق یافته
در آیه 3 میفرماید : و به ياريي که از آن بالاتر نباشد ياريت کند.
چنانکه میدانیم ظهور این پیشگوئی در روز فتح مکه بود که هنوز زمان زیادی از نزول این سوره نگذشته بود .
از آیه 3 میفهمیم که پیامبر(ص) در موضعی بود که توطئههای سهمگین برای عقیم گذاشتن مأموریتش در تکوین بود و او میباید مبارزات خویش را با وسعت و عمق بیشتر، و در حوزههای جدید پیگیری کند و لذا به یاری سطح بالاتری از قبل نیاز داشت.
4 - آیات مشکل
مفسران در باره جمله «وما تاخر» در آیه 2 دچار اختلاف شده و تعابیری متخالف و متضاد ارائه داده اند، بطوری که آیه مذکور در زمره آیات مشکل قرار گرفته است.
5 - آیات برجسته این پاراگراف
آیات 1 تا 5 از مشهور ترین آیات قرآن است و تقریبا در همه جا (مساجد و زیارتگاه ها و تابلوهای خوشنویسی) دیده میشود.
همچنین است آیات 8 تا 10.
6 - در این پاراگراف کدام فقرات فوق ذهنیات مخاطبان اولیه است؟
(این قسمت جواب سروش و شبستری است که گفته اند قرآن فوق ذهنیات مخاطبان اولیه ندارد)
آیه های 5 و 6 از آنجا که «قیامتی» است، کلا بالاتر از ذهنیات هر بنی بشری است، و طبعا در مورد مخاطبان اولیه نیز همچنین.
در آیه 7 به موجوداتی اشاره شده که معهود ما بشر قرن حاضر هم نیست، چه رسد به مشافهین 1400 سال قبل!
7 - مخاطبان اولیه از این پاراگراف چه تلقیی میداشتند؟
مخاطب های اولیه نیز از این پاراگراف همان تلقی را میداشته اند که ما .
8 - چه عناصر فرا زمانی و فرا مکانی در این پاراگراف هست؟
1 - مژده به پيامبر راجع به پيروزي بزرگ آشکار که الطاف و قدرت هاي خدايي اين پيروزي آشکار و مهم را ممکن نمود
2 - اي مسلمانان! حفظ اين پيروزي بزرگ از مسير ايمان و عبادت و بيعت ، وپايبندي به آن حاصل مي شود.
9 – کدام عناصر این پاراگراف «برای اولین بار» است؟
با توجه به ترتیب نزول سوره ها ، تقریبا تمام عناصر این پاراگراف «برای اولین بار» است .
شرح مختصر
کلیدهای تفسیری
بحث متنی
آیههای 5 و 6 فرع بر آیه 4 است .
دریافتهای کوتاه مستقیم
آیه 1: که از زمان ماضی استفاده کرده، حتمیت موضوع را میرساند و منظور از «فتح نمایان» فتح مکه است .
آیه 3: طبعاً با قدرت گرفتن پیامبر ، سطح دشمنی با او نیز بالاتر میرفت و توطئههای سهمگینتری نسبت به آن حضرت تمهید میشد و لذا یاری بزرگتری نیز از جانب خداوند مورد نیاز بود . از این آیه میفهمیم که پیامبر(ص) در موضعی بود که سهمگینترین توطئهها برای عقیم گذاشتن مأموریتش در تکوین بود و او میباید بیشترین و وسیعترین و عمیقترین مبارزهها را در میادین جدید تجربه کند ، و لذا به یاری سطح بسیار بالاتری از قبل نیاز دارد .
چنانکه میدانیم واقعیات تاریخی نیز این نکات را تأیید میکند و لذا این آیه را نیز باید در عداد معجزات تاریخی قرآن برشمرد .
آیه 2 : غفران «ماتقدم من ذنبک و ما تاخر» در باره آنحضرت یعنی اینکه گناه های قبلی ات (که از نوع گناه های صغیره پیامبرانه – ونه از نوع گناه های انسانی - بود) را با توجه به اینکه برای پیشبرد ماموریتت بود و نظر خیر داشتی ، البته می بخشیم و تو امتحان خویش را بخوبی داده ای و در آینده نیز اگر گناهی از توسر زد از نوع موارد گذشته است و لذا مورد همان نوع رفتارمان خواهد بود و مغفور خواهد گشت .
آیههای 8و9: اولی خطاب به پیامبر و دومی خطاب به مسلمانان است.
آیه 10: «دست خدا»ی ذکر شده، یعنی «قدرت خدا» و مسلمانان تا هنگام نزول این سوره آنقدر با ادبیات و اصطلاحات قرآنی آشنا شده بودند که این نوع عبارات دچار شبههشان نکند و این نوع سخن گفتن که «سخن گفتن به زبان مخاطب و متناسب با درک و فهم او» باشد، عادی و رایج بود و هست.
«تومنوا بالله و رسوله» یعنی ای مسلمانان به خدا و رسولش ایمان بیاورید، و «تعزروه» یعنی پیامبر را یاری کنید و «توقروه» یعنی پیامبر را احترام کنید و «تسبحوه» یعنی خدا را به پاکی بستائید (دقت کنید! دو کلمه تعزوره و توقروه مربوط به پیامبر(ص) و کلمه تسبحوه مربوط به خداوند است)
«گناه» پیامبران و پیامبر(ص)
در خصوص موضوع فوق ، در سوره قلم ، سوره عبس ، سوره اسراء ، سوره یونس ، بحثی عرض کردهایم و توصیه مراجعه به آنها را داریم، اما در اینجا هم بطور خلاصه عرض میکنیم «گناه»ی که مربوط به عالَم انسانی باشد ، از قبیل کذب و کفر و زنا و شرب خمر و امثال آنها ، البته ارتکاب این قبیل چیزها از ساحت حضرات انبیاء دور است ، اما گناهانی هم هست که مربوط به عالَم پیامبری است (از قبیل شانه خالی کردن از مشکلات رسالت – حضرت یونس – و قضاوت عجولانه – حضرت دادود – و مشغول شدن به امور ، آنقدر که از از عبادت غفلت شود – حضرت سلیمان – و . . . .) که البته این قبیل باصطلاح گناهان از پیامبران دور نیست که بابت آن توبیخ میشوند که آنها متنبه شده و توبه میکنند و خداوند هم لطف خود را مجددا نسبت به آنان معمول میفرماید.
ترجمه تفسیریِ آزاد
بسم الله الرحمن الرحيم
ای پیامبر! البته تو را با پيروزيي نمايان پيروز کرديم (1) تا خداوند گناهان گذشته و آينده ات را بيامرزد و نعمتش را بر تو تمام نموده و به جاده اي مستقم هدايتت کند (2) وبه ياريي که از آن بالاتر نباشد ياريت کند (3) هموست که آرامش را در دلهاي مومنان فرستاد تا ايماني به ايمانشان بيفزايد ، و لشکرهاي آسمانها و زمين از آن خداست ، و خداوند داناي فرزانه است (4) تا زنان و مردان مومن را به بهشتهاي جاودان داخل کند که نهرها از کف آنها جاري است و در آن جاودان خواهند بود، و زشتي هايشان را بزدايد و اين نزد خدا پيروزيي بزرگ است (5) و مردان و زنان مشرک ومنافق را که به خدا گمانهاي بد ميبرند عذاب کند، و چرخش بد روزگار بر خودشان باد، و بر آنها غضب روا دارد و لعنتشان کند، و برايشان جهنم و سرانجام بد مهيا نمايد (6) و لشکريان آسمانها و زمين از آن خداست و خداوند پيروزمند فرزانه است (7) ای پیامبر! تو را گواه و مژده بخش و هشدار دهنده فرستاديم (8) تا مردم به خدا و رسولش ايمان بياورند و پیامبرش را ياري کنند و احترامش نمايند و خدا را شبها و صبحگاهان به پاكي بستايند (9) جز اين نيست آنان که با تو بيعت ميکنند البته با خدا بيعت ميکنند . دست خدا بالاي دستها يشان است . پس هر کس که پيمان بشکند جز اين نيست که به ضرر خود شکسته ، و چه کسي نسبت به عهد خويش از خدا با وفاتر است كه به زودي اجري عظيم عطا خواهد نمود؟ (10)